تکنولوژی iris در دوربین تحت شبکه

تکنولوژی iris در دوربین تحت شبکه چیست؟

iris در دوربین هایی که تحت شبکه هستند یکی از تکنولوزی های بسیار مهم و تاثیر گذار در نتیجه نهایی است. کارکرد این تکنولوژی بر گرفته از کار قرنیه چشم است و مانند آن با باز و بسته شدن میزان ورود نور تنظیم میکند . در ادامه انواع آن و مکانیزم هر یک را توضیح می دهیم.

iris انواع مختلفی دارد که هر کدام را میتوان در محل مناسب خود استفاده نمود و دارای معایب و مزایای خاص خود هستند .

  • آیریس ثابت ( Fixed Iris)
  • آیریس دستی ( Manual Iris)
  • آیریس اتوماتیک ( Auto Iris)
  • P-Iris

آیریس ثابت

 در این نوع  میزان شدت دریافت نور و چیپ آن همواره فیکس است. این بدان معناست که این سیستم کنترلی روی مقدار دریافتی و ورود نخواهد داشت . و معمولا این تنظیمات به صورت پیشفرض توسط کارخانه ای انجام میگیرد و معمولا چون سرعت آن پایین بوده همواره باز در نظر گرفته میشود . که از این مدل در دوربین های کوچک و مینی دام استفاده میشود.

یکی دیگر از کاربرد های این دوربین ها در مکان هایی است که دوربین در مکانی نصب میگردد که همواره نور با مقدار ثابت به دوربین وارد میشود

آیریس دستی

در این نوع میزان باز شدن دریچه را میتوان با توجه بهشرایط مختلف توسط نصاب تغییر داد مزیت این نوع این است که میتوان در هر پروزه ای آن را به عنوان گزینه انتخاب کرد .

یکی از عیب های این نوع تغییر نور در شب و روز است که نیاز است یا در مکانی قرار داده شود که نور همواره ثابت است و یا برای نور شب و روز دریچه را تغییر داد . در غیر این صورت تصویر دریافتی نامناسب خواهد بود .

آیریس اتوماتیک

در این نوع دهانه با شدت نور به صورت خودکار تغیر میکند و میزان نور ورودی را تنظیم میکند. این نوع نسبت به حالت دستی و ثابت گرانتر است

یکی از معایب این مدل تغییر فوکوس تصویر است از آنجایی که تغییر دریچه ممکن است میزان فوکوس را تغییر دهد ممکن است این اتفاق رخ دهد.

P-Iris

تغییر دریچه در این روش توسط موتور کوچکی امکان پذیر شده است . به همین دلیل معایبی که در مدل اتوماتیک ایجاد میشود در این مدل مرتفع شده است . به دلیل گران تر بودن این مدل معمولا در پروژه های بسیار خاص استفاده میگردد.

کاربری انواع آیریس دوربین مداربسته

برای استفاده از نرم افزار کنترل تردد خودرو و نرم افزار پلاک خوان باید در نظر بگیرید نور در پارکینگ چگونه است اگر همواره در ساعات مختلف نور تغییر میکند باید از نوع اتوماتیک آن استفاده کنید و یا میتوانید از نوع موتور دار آن استفاده کنید . البته امکان های دیگری در سیستم دوریبن های پلاک خوان وجود دارد که میتواند جبران کننده آن است .

در اتوماسیون پارکینگ نیز از این قابلیت برای شناسایی پلاک هم استفتده میگردد.

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور هستم معتقدم همیشه با کمی فکر کردن راه کار های مناسبی را میتوان خلق کرد عاشق کار گروهی هستم.

دیدگاه ها بسته شده است