آموزش كار با كلاس ها در C#
ايجاد يك كلاس
براي ساخت يك كلاس روي نام پروژه كليك راست كرده و از زيرشاخه هاي گزينه Add گزينه AddNewItem را انتخاب مي كنيم سپس در پنجره باز شده گزينه class را انتخاب كرده, در قسمت name يك نام دلخواه براي كلاس انتخاب و دكمه add را كليك مي كنيم.
نحوه تعريف كلاس
[Modifier] Class class1
{
}
Modifier: سطح دستيابي به كلاس را مشخص مي كند كه دو مقدار مي گيرد: public و internal
سطح دستيابي مشخص مي كند كه از چه جاهايي مي توان به كلاس دسترسي داشت زماني كه public انتخاب شود از هرجايي مي توان به كلاس دسترسي داشت حتي از پروژه هاي ديگر و اگر internal انتخاب شود تنها از داخل همان فضاي نام قابل دسترسي خواهد بود.
مثال:
public class Class1
{
…
}
تعريف property(خاصيت)
با استفاده از property مي توان داده ها را محافظت كرد property داراي دو بلوك get و set مي باشد اگر بخواهيم يك داده را مقداردهي كنيم از set و از get براي برگرداندن مقدار استفاده مي شود.
به مثال ساده زير توجه كنيد
public class Class1
{
private int grade;
public int pro1
{
get
{
return grade;
}
set
{
if(value >=0 && value <=20)
grade = value;
}
}
}
همان طور كه مي بينيد متغيير grade هر مقداري را نمي تواند بپذيرد فقط قادر به دريافت اعداد بين 0 تا 20 مي باشد.
نوع property در اين مثال int مي باشد چون نوع grade هم int است كه مي تواند نوع هاي ديگري (string , double,…) را دارا باشد.
سطح دسترسي كلاس را بايد public تعريف كرد تا از كلاس هاي ديگر قابل دسترسي باشد و سطح دسترسي grade بايد private باشد كه نتوان به آن دسترسي مستقيم داشت يعني فقط از طريق property مي توان از آن استفاده كرد.