تفاوت هارد SSD و HDD

HDD چیست ؟

HDD مخفف کلمه Hard Disk Drive است. این نوع هارد با استفاده از خواندن و نوشتن روی یک دیسک سخت ذخیره سازی را انجام میدهد. قطعه متحرک پلتر و خواندن اطلاعات و نوشتن با استفاده از یک هد انجام میشود. قدمت این نوع هارد حدود 60 سال است . دیسک سخت از دور 5400 تا 15000 دور بر دقیقه دوارن دارد. یکی از مزیت های این نوع هارد ذخیره سازی ارزان با حجم بالا است .

SSD چیست؟

این نوع هارد که نسبت به مدل قبلی جدیید تر است مانند فلش ممووری ها و کارت های حافظه است با این تفاوت که فضای ذخیره سازی و ابعاد نسبتا بزرگ تری دارد. . در این نوع هارد هیچ وسیله متحرکی وجود ندارد.

دسترسي سريع به اطلاعات اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که در hdd ها قطعه ای به نام هد وجود دارد که متحرک است و بر روی پلتر که اطلاعات بر روی آن ذخیره شده است با سرعت بالا آن را read/write میکند و در hdd ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند این است که منتظر این بماند که سرعت چرخش پلتر به مقدار کافی برسد اما در هارد های ssd بر خلاف hdd ها میباشد

مقاومت در برابر ضربه:

یکی از معایب استفاده از هارد های چرخان عدم مقاومت دربرابر ضربه مخصوصا در زمان کار است. از آنجایی که هد در حال حرکت بر روی پلتر است با ضربه حتی کوچک هم ممکن است دچار اشکال است .

اطمينان بالا در ذخیره سازی اطلاعات :

تفاوت هارد HDD و SSD در ذخیره سازی اطلاعات به صورت میانگین و تقریبی و در بهترین حالت نگهداری ssd ها 2برابر hdd ها بر اساس مقياس اندازه گيري مقاوت ابزارهاي ذخيره سازي اطلاعات میباشد . طول عمر ssd ها حدود 1میلیون و 200 هزار ساعت تخمین زده شده و هارد های hdd حدود 600 هزار ساعت تخمین زده شده است

در استفاده از هارد برای نرم افزار پارکینگ از هارد معمولی و برای سیستمهای نرم افزار پلاک خوان خودرو از هارد ssd برای پلاک خوانی مورد استفاده قرار میگیرد. زیرا در پلاک خوانی جاده ای سرعت تردد خودرو ها بالا بوده و در کسری از ثانیه باید تصویر خودرو ذخیره گردد اما در اتوماسیون پارکینگ و نرم افزار پارکینگ نیاز به زمان بیشتری برای ذخیره عکس خودرو نیاز است.

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور هستم معتقدم همیشه با کمی فکر کردن راه کار های مناسبی را میتوان خلق کرد عاشق کار گروهی هستم.

دیدگاه ها بسته شده است