دوربین و زاویه دید

زاویه دید در دوربین :

به محدوده ای از یه محیط مشخص که دوربین میتواند قابلیت مشاهده داشته باشد زاویه دید دوربین میگویند. یا به عبارت دیگر نواحی از محل را که دوربین قادر است تصاویر ان را پوشش دهد زاویه نگاه گفته میشود. به همین دلیل انتخاب نوع زاویه دید به نسبت مکانی که دوربین در آن استفاده میکند اهمیت بالایی خواهد داشت. اندازه سنسور تشخیص تصویر و لنز دوربین دو نکته بسیار اساسی برای انتخاب این موضوع است.

لنز و فاصله کانونی:

یکی از قسمت های مهم در لنر های دوربین مداربسته میزان فاصله کانونی آن است . فاصله کانونی یعنیمیزان فاصله ای که بین عدسی لنز دوربین تا سنسور حسگر تشخیص تصویر وجود دارد .

یکای اندازه گیری آن فاصله کانونی به میلی متر بیان می­شود. فاصله های کانونی کم باعث ایجاد تصاویر واید و لنز ها با فاصله کانونی زیاد تر تصاویر با فوکوس بیشتری ایجاد میکنند . پس کم بودن فاصله کانونی، عامل داشتن تصویر واید و زاویه دید دوربین مداربسته زیاد و وسیع‌تر است.

در دوربین ها با فاصله کانوی زیاد باعث ایجاد تصاویر زوم تر و همچنین مشاهده جزئیات بیشتری را ایجاد میکنند.

لنز و فاصله کانونی دوربین در سیستم پلاک خوان ، اتوماسیون پارکینگ و نرم افزار کنترل تردد خودرو بسیار حائز اهمیت است.

بزرگی سنسور تصویر:

یکی دیگر از عوامل موثردر اندازه تصویرسنسور تشخیص دهنده آن است. سنسور تشخیص دهنده تصویر در دوربین های مداربسته با دریافت نور و آنالیز میزان نور آن را تبدیل به تصویر های دیجیتال میکند. اگر سایز سنسور تصویر بزرگ باشد تصویر واید تری نیز خواهیم داشت. رابطه بین این سنسور تشخیص تصویر با مقدار بزرگی تصویر رابطه مستقیمی است .

فاید داشتن تصویر بزرگ در دوربین :

اگر در پروژه نیاز به جزئیات ندارید میتوانید از دوربین با لنز واید تر استفاده کنید هرچقدر بخواهید منطقه بیشتری را پوشش دهید میتوانید از لنر های واید تر استفاده کنید. این کمک میکند تا اپراتور سیستم برای چک کردن محیط تعداد دوربین کمتری را تحت نظر داشته باشد

برای مثال برای یک محیط بزرگ یا کارگاه بزرگ که وسیع باشد و بخواهید از دوربین کمتری استفاده کنید ولی تمام نواحی را پوشش دهید، از لنز‌ها با تصاویر پهن باید استفاده شود. در این موارد که جزییات تصاویر اهمیت کمتری دارند، باید از دوربین‌هایی دارای لنز پهن با فاصله کانونی 2.1 یا 2.8 یا 3.2 میلی‌متر استفاده نمود.

دوربین‌های فیش آی یکی از بارزترین دوربین واید موجود هستند که زاویه دید تمام درجه درجه دارند. لنز این دوربین ها بسیار واید و دارای فاصله کانونی کم هستند. این دوربین به صورت معمول در داخل و در سقف قرار داده می­‌شود. در پروژه هایی استفاده میشود که با یک دستگاه دوربین مداربسته کل نواحی پوشش داده شوند، اما جزییات بیشتری در تصویر دیده نمیشوند

فواید دید کم دوربین :

بر خلاف دوربین های با زاویه دید بیشتر اگر جزئیات در مکان خاصی از محیط قرار گرفته شده باشد باید از دوربین های با زاویه دید پایین استفاده نمود.این دوربین ها دارای فاصله کانونی بیشتر نسبت به قبل هستند و فاصله لنزتا سنور آنها زیاد است.هرچه این فاصله را بزرگتر در نظر بگیریم جزئیات بیشتر و زاویه دید کوچکتری خواهد بود .

در پروژه پارکینگی برای استفاده از سیستم هوشمند پارکینگ پلاکخوان چون نیاز است فقط قسمت پلاک با جزئیات بیشتری استفاده شود از دوربین هایی با فاصله کانونی زیاد استفاده میشود واینکه هرچه میزان سرعت تردد بیشتر باشد نیاز است از فاصله کانونی های بالاتری استفاده شود.

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور هستم معتقدم همیشه با کمی فکر کردن راه کار های مناسبی را میتوان خلق کرد عاشق کار گروهی هستم.

دیدگاه ها بسته شده است