پرتکل onvif چیست ؟

در هنگام خرید دوربین های مداربسته ممکن است با عبارت دارای پرتکل onvif برخورده باشید onvif یک پرتکل ارتباطی ساخته شده توافقی بین چند شرکت است .

ONVIF مخفف عبارت Open Network Video Interface Forum است . ترجمه آن ارتباط ویدیویی باز است . این پرتکل ارتباطی برای ایجاد ارتباط باز ویدیویی بین دستگاه های مختلف با برند های متفاوت ایجاد شده است .

قبل از ایجاد پرتکل onvif برای ایجاد ارتباط با دوربین باید برند دوربین و برند dvr یکسان میبود تا بیتوان تصویر از دوربین گرفت تا  با پرتکل های دوربین همخانی داشته باشد . در غیر این صورت تصویر قابل مشاهده ای نبود. . اما با استفاده از این پرتکل میتوان هر برند دوربینی را با هر برند dvr پیکربندی کرد.

از این پرتوکل در دستگاه پارکینگ بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این قابلیت همچنین برای نرم افزار کنترل تردد خودرو و اتوماسیون پارکینگ میباشد.

به منظور حل این چالش در سال 2008 توافق نامه ای بین شرکتهای Axis، Bosch و Sony تاسیس گردید که تولید کنند گان توسعه دهنگان بتوانند با عضویت در این توافقنامه با ایجاد بستر مناسب تجهیزات خود را به بازار ارائه کنند .

دستور العمل های ONVIF

اصول ابتدایی این توافق نامه ایجاد بستری برای یکسان سازی تجهیزات نظارت تصویر تحت شبکه است و این یعنی یکپارچه سازی تجهیزات در بستر شبکه بدون در نظر گرفتن نام تجاری و ایجاد ارتباط همه نوع برند در نظارت تصویر با هم است.

پرتکل ONVIF در اساس کار آن یعنی در برداشتن  نکاتی مانند ایجاد تنظیم هایی در رابطه با نصب دوربین های تحت شبکه و نظارت تصویر ، ایجاد قابلیت رد یابی هر دستگاه در بستر شبکه ، ایجاد قابلیت برای مدیریت کردن دستگاه ها در شبکه ،امکان کنترل دوربین های گردان و PTZ , ایجاد امکانی برای تحلیل اطلاعات ویدیویی و دسترسی به کنترل کیفیت تصاویر ویدئویی است.

در واقع این پرتکل دارای پروفایل های مختلفی است . پروفایل مدل  c  برای دستیابی به قابلیت امکان انتقال تصاویر؛ پروفایل G برای ذخیره و بازیابی اطلاعات است. و پروفایل S برای سیستم های ویدیویی مبتنی بر IP است.

مزایای ONVIF

با وجود استاندارد پرتکل onvif امکان استفاده از هر برند دوربین و یکپارچه سازی آن با سایر برند ها امکان پذیر است. زیرا دیگر نیازی نیست همه دوربین ها و تجهیزات از دستور العمل خاصی پیروی کنند . این امر موجب میشود تا در انتخاب تجهیزات راحت تر بتوان با توجه به شرایط پروژه هر دوربینی یا هر تجهیزاتی که مزیت بیشتر دارند استفاده نمود. و ملاک انتخاب فقط برند تجهیزات نباشد .. پلتفرم ONVIF اکثر ویژگی های موجود در دوربین های تحت شبکه را در اختیار دارد.

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور هستم معتقدم همیشه با کمی فکر کردن راه کار های مناسبی را میتوان خلق کرد عاشق کار گروهی هستم.

دیدگاه ها بسته شده است