برای انتقال مکان نما به سطر و ستون خاصی از صفحه نمایش استفاده می شود.
تابع :where x()
این تابع شماره ستونی را که مکان نما در آن قرار دارد باز می گرداند.
تابع where y():سماره سطررا بر می گرداند.
مثال: برنا مه ای بنویسید که اعداد را خارجی دریافت کند و آنرا فارسی بنویسد.
# Include<vegaf .com>
Void main ()
{
Unsigned char ch ;
Int n=o;
While (( ch = getch (j) ! = 13j
If (ch > 48 && ch <=57)
{
Put ch (ch +80 );
N=n*10 +(ch – 48 );
}
Cout<<n;
}
تابع getche():
مثل getch است با این فرق که کاراکتر مربوط به کلید فشرده شده روی صفحه نمایش نشان داده می شود.
تابع get char ():
مثل تابع بالاست اما پس از فشردن کلید مورد نظر کلید enter هم باید زده شود.
آرایه ها:
آرایه مجموعه ای از عناصر هم نام و هم نوع است که به صورت پشت سرهم در حافظه اصلی قرار می گیرند.
آرایه یک بعدی ; ]تعداد عناصر [ نام آرایه نوع آرایه
*اندیس عناصر همیشه از صفر شروع می شود .هنگام تعریف آرایه می توانیم عناصر آنرا مقدار دهی اولیه کنیم.
{Int a[4]={3,2,-4,7
در صورتیکه تعداد مقادیر اولیه از تعداد عناصر کمتر باشد در عناصر باقی مانده صفر قرار داده می شود.
{Int a[10]={0
*اگر صفر نکنیم خطا ظاهر می شود.
*در زبان c حدود آرایه کنترل نمی شود .
به مثال زیر توجه کنید.
Void main ()
{
Int a[4];
A[5]=20;
}
A[5]* قابل دسترسی هم هست.
مثال : برنامه ای بنویسید که 20 عدد را گرفته واعدادی را که از عدد میانگین بزرگترند چاپ کند.
Void main ()
{
}
Int i ,a[20];float s;long int k;
For (i=o;i<=19;i++)
{
Cin >>a [i];
K+=[i];
}
S=k/20.o;
For (i=o;i<=19;i++)
{
If (a[i]>s)cout<<a[i];
}
}